Jak rozwijać kompetencje społeczne i personalne?

17 październik 2022

Kompetencje społeczne i personalne doskonalimy każdego dnia: w szkole, w kontaktach z rówieśnikami czy podczas zajęć dodatkowych. Aby skutecznie je rozwijać, nie wahajmy się również przed angażowaniem się w takie aktywności, które wymagają współpracy zespołowej. 

Miejscem, które ma bardzo dobry wpływ na kształtowanie umiejętności społecznych, jest Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Krakowie

Czym dokładnie są kompetencje społeczne?

Możemy wyróżnić szereg kompetencji społecznych i personalnych. Należą do nich między innymi: zdolności komunikacyjne, łatwość w nawiązywaniu nowych kontaktów, autoprezentacja. Do tego typu umiejętności zaliczamy także asertywność. Jedną z najważniejszych kompetencji personalnych, na które obecnie zwraca się uwagę — zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym — jest też empatia. 

Metody dydaktyczne a umiejętności interpersonalne

  • Przykładem techniki dydaktycznej, która pozwala doskonalić omawiane tutaj kompetencje, jest praca w grupie. Pozwala ona kształtować takie cechy jak zdolność formułowania jasnych i zrozumiałych komunikatów oraz umiejętność zawierania kompromisu i porozumienia. Praca zespołowa skłania nas także do zrozumienia sposobu myślenia naszych kolegów, dzięki czemu rozwija w nas empatię.
  • Do metod, które zwiększają nasze możliwości w zakresie budowania relacji z innymi i nawiązywania kontaktów interpersonalnych, należy też dyskusja. Jakie przynosi korzyści? Technika ta uczy asertywności oraz formułowania logicznych, przekonujących argumentów. W przypadku zastosowania owej metody celem dydaktyka jest pokazanie uczniom, jak powinni oni wymieniać ze sobą różne racje w sposób bezkonfliktowy i przy zachowaniu szacunku dla interlokutorów. Pełni on tym samym rolę moderatora, który tonuje nastroje oraz promuje model kulturalnej i merytorycznej dyskusji.
  • Znakomitym sposobem rozwijania zdolności z zakresu autoprezentacji jest wygłaszanie referatów. Do zalet tej metody należy fakt, że uczniowie mogą przygotować się do ich zaprezentowania już w domu, np. poprzez przedstawienie swojego tekstu kolegom albo rodzicom. Zadaniem tych ostatnich powinno być wskazanie, jakie są silne strony prelegenta, a w jakich aspektach (np. dykcja, ton głosu, struktura wypowiedzi) powinien się on poprawić. Osoba, która przedstawia referat, zwykle mierzy się też z pytaniami pozostałych uczniów w klasie. Dzięki temu nie tylko uczy się prezentowania wiedzy, którą zdobyła, ale także dyskutowania na jej temat.
Jak rozwijać kompetencje społeczne i personalne?