Na czym polega klasyfikacja semestralna?

5 kwiecień 2019

W liceum dla dorosłych zdobywamy wiedzę, z której jesteśmy oceniani. Tym samym - zgodnie z ustawą o systemie oświaty - podlegamy klasyfikacji semestralnej. W ten sposób nauczyciel podsumowuje to, co udało nam się dokonać i jakie rezultaty osiągnęliśmy dzięki uczęszczaniu na prowadzony przez niego przedmiot. Bilans semestralny obejmuje ustne i pisemne egzaminy przedmiotowe z języka polskiego, obcego nowożytnego i matematyki oraz ustne z pozostałych przedmiotów. Aby móc do nich przystąpić, słuchacz musi mieć przynajmniej 50-procentową frekwencję na zajęciach z każdego przedmiotu, a oprócz tego dwie pozytywne oceny z prac kontrolnych w ciągu semestru.

Warto starannie zaplanować nasze przygotowania do zajęć zarówno w tym celu, aby w sposób efektywny rozwijać nasze umiejętności, jaki i po to, by otrzymywać jak najwyższe oceny zgodnie z przedstawionym powyżej systemem klasyfikacyjnym. Jak to zrobić? Otóż przede wszystkim należy opracować swojego rodzaju harmonogram, w którym określimy czas przeznaczany w każdym tygodniu na naukę poszczególnych przedmiotów. Każdy z nas posiada pewne predyspozycje - przyswajanie wiedzy z niektórych przedmiotów zajmuje nam więcej czasu, z innych zaś mniej. Należy tę kwestię uwzględnić w naszym planie. Dobrym pomysłem jest również zastosowanie podczas nauki technik zapamiętywania, czyli tzw. mnemotechnik, dzięki którym będziemy uczyć się efektywniej. Polegają one na tym, że informacje, które musimy utrwalić, łączymy z pewnymi, bezpośrednio odnoszącymi się do nich, wyobrażeniami (dzięki czemu wykorzystujemy możliwości zarówno naszej lewej, jak i prawej półkuli mózgu). Warto chociażby tworzyć mind mapy, czyli mapy myśli. Rozwiązanie to polega na tym, że zamiast zapisywać wiadomości w postaci słów, rysujemy grafiki, które nam się z nimi kojarzą. Wszystkie te metody mogą pomóc nam w bieżącym przyswajaniu materiału z lekcji, systematycznym przygotowywaniu się do zajęć, a w rezultacie - zdobywaniu wysokich stopni, które rzutują na ocenę końcową, jaką wystawia nauczyciel w ramach klasyfikacji semestralnej.