Liceum dla dorosłych - publiczne czy prywatne?

10 wrzesień 2018

Zarówno w publicznych, jak i prywatnych liceach dla dorosłych realizowana jest ta sama podstawa programowa opracowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Istnieją jednak pewne zasadnicze różnice w nauczeniu w obu tych rodzajach placówek. Z całą pewnością główna przewaga prywatnej szkoły średniej dla dorosłych nad publiczną polega na tym, że w tej pierwszej nauczanie odbywa się w małych liczebnie grupach. Tym samym nauczyciele mogą pomagać uczniom w sposób zdecydowanie bardziej zindywidualizowany. Takie warunki zapewnia chociażby III Prywatne Liceum dla Dorosłych w Krakowie. Posiada ono również inne zalety wynikające zarówno z tego, że nie ma ono charakteru publicznego, jak i z faktu, iż oferuje szeroki wachlarz zajęć oraz zatrudniona jest w nim doświadczona kadra pedagogiczna.

Jakie korzyści płyną z faktu, że poszczególne klasy nie liczą dużej liczby osób? Jedną z nich bez wątpienia stanowi efektywne nauczanie języka. W większych grupach nacisk często kładziony jest na teorię, gdyż z powodów technicznych nie jest możliwe poświęcenie każdemu z uczniów odpowiedniej ilości czasu na to, aby w praktyce szlifować jego kompetencje komunikacyjne oraz poprawiać jego błędy. W mniejszych zaś kluczowe znaczenie mają właśnie konwersacje. Trzeba przy tym pamiętać, że to właśnie płynności w posługiwaniu się językiem obcym przede wszystkim oczekują od nas pracodawcy.

Na podobnej zasadzie dydaktycy łatwiej mogą rozwijać umiejętności uczniów z innych dziedzin. Np. na lekcjach z języka polskiego skutecznie nauczają, w jaki sposób powinniśmy tworzyć wypowiedź pisemną, która stanowi jedną z części egzaminu maturalnego. Mają oni bowiem więcej czasu na to, aby przeprowadzać egzaminy próbne i poprawiać je w domu.

W prywatnej szkole dla dorosłych nauczyciele lepiej zadbają o to, aby nauczanie było dostosowane do potrzeb uczniów. W małej grupie z łatwością zorientują się, które osoby są najbardziej utalentowane z danego przedmiotu, dzięki czemu pomogą im rozwijać dalej ich umiejętności. Również uczniom, którym wolniej przychodzi przyswojenie pewnych wiadomości, poświęcą więcej czasu.