Nauka w domu - czy słuchacz liceum spędza dużo czasu przy podręcznikach?

29 czerwiec 2022

Do dzisiaj obowiązuje stereotyp ucznia, który swoje popołudnia, a niekiedy i wieczory, spędza na lekturze podręczników. Czy jednak jest on rzeczywiście aktualny? I czy dotyczy również słuchaczy w liceach dla dorosłych? 

Otóż odpowiedź na każde z pytań brzmi: nie. Od zadawania zbyt dużej liczby zadań domowych odchodzi się już w tradycyjnych liceach, natomiast w ich odpowiednikach dla dorosłych nauczyciele szczególnie dbają o to, aby zadań do wykonania w domu nie było zbyt wiele.  Starań w tym zakresie dokłada kadra pedagogiczna naszego liceum dla dorosłych w Krakowie, której członkowie zdają sobie sprawę z faktu, iż osoby uczęszczające do niego dzielą swój czas na naukę, obowiązki rodzinne oraz zawodowe. 

Dlaczego nauka z podręcznika okazuje się niewystarczająca?

W liceach nie mamy do czynienia  z pracą z podręcznikiem tak często, jak było to kiedyś, obecnie wiemy bowiem, że aby uczyć się skutecznie, powinniśmy przyswajać wiadomości z wielu źródeł. Nauczyciele przygotowują więc swoje lekcje w taki sposób, aby przedstawiać na nich omawiane zagadnienia w sposób zróżnicowany. W tym celu korzystają z szeregu - często bardzo atrakcyjnych - metod dydaktycznych. 

Również do zadań domowych, które słuchacze odrabiają, w dzisiejszych czasach nie należy już tylko lektura podręcznika i wykonywanie znajdujących się w nim poleceń. Nauczyciele coraz częściej zlecają uczniom chociażby oglądanie filmów dokumentalnych. Można śmiało stwierdzić, że ta forma przyswajania wiedzy łączy przyjemne z pożytecznym. Innym często spotykanym w liceach zadaniem jest przygotowanie prezentacji multimedialnej. Do zalet tego rozwiązania należy fakt, że w ten sposób uczniowie jednocześnie doskonalą pewne zagadnienia z zakresu obsługi komputera i informatyki - takie, które mogą się następnie przydać w życiu zawodowym. 

Sposoby uczenia się w liceum dla dorosłych

W domach słuchacze opracowują również referaty czy prasówki, które potem przedstawiają na zajęciach. Należy ponadto dodać, że wiele zadań polega na pracy w grupie (to chociażby przygotowywanie pewnych długofalowych projektów, których wyniki omawiane są potem na lekcjach).

Nie oznacza to oczywiście, że słuchacze nie pracują w domu z podręcznikami. Dzisiaj jednak coraz większy nacisk kładzie się na to, aby jak najwięcej informacji słuchacze przyswajali w szkole. Częściej niż kiedyś spotykamy się także alternatywnymi wobec książek źródłami informacji. Pewne wiadomości zdobywamy jednak w dalszym ciągu głównie z podręczników. Miejmy również na uwadze fakt, że przeważająca część nowych podręczników, wyróżnia się niezwykle atrakcyjną formą. Wydania pełne są ilustracji, wykresów, tabel i diagramów, które prezentują informacje w sposób bardzo przystępny. Co więcej, często dołącza się do nich płyty, zawierające wiele dodatkowych, rozwijających materiałów multimedialnych.