Jak uatrakcyjnić swoje CV?

8 luty 2019

Jakie są najważniejsze cechy dobrego CV? Z jednej strony powinno ono być przejrzyste. Oznacza to, że osoba, która będzie miała z nim do czynienia, nie może mieć żadnych problemów z odczytaniem naszego życiorysu. Opis naszego wykształcenia, stanowisk i umiejętności musi być jasny i precyzyjny, a układ tekstu – dobrze zaplanowany. Z drugiej zaś strony nasze CV powinno przyciągać uwagę, a zatem należy je w odpowiedni, nienachalny sposób uatrakcyjnić.

Przede wszystkim warto wiedzieć, jak tego nie robić. Nie zaleca się być na siłę oryginalnym. Nie możemy również sprawić, aby w CV znajdowało się zbyt wiele informacji. Najlepiej, żeby zajmowało ono jedną stronę A4 (interlinię dostosowujemy w zależności od potrzeb, a rozmiar czcionki nie może być mniejszy niż 10). Wiadomości, które zawrzemy w życiorysie, dobieramy pod kątem konkretnej pracy, o którą się ubiegamy. Napiszmy tylko o tym, co będzie brane pod uwagę podczas rekrutacji do danej firmy i co w takim przypadku stanowi nasz atut. Jeśli chodzi o wizualną stronę CV, nie powinno ono zawierać zbyt wielu elementów graficznych, które mogłyby odciągać uwagę od treści. Na większą fantazję możemy sobie pozwolić przy tworzeniu życiorysu, który wyślemy w odpowiedzi na ogłoszenie o pracę z branży kreatywnej.

Oczywiście podczas przygotowywania każdego CV warto zadbać o odpowiednią estetykę. Dobrym pomysłem jest np. umieszczenie obok nazw firm, w których pracowaliśmy, ich logo. W opisach naszych obowiązków zawodowych na poprzednich stanowiskach zaleca się używać dynamicznych czasowników, takich jak: organizować, udoskonalać, analizować, rozwijać, zwiększać, prezentować. Podkreślają one takie cechy, jak profesjonalizm i zaangażowanie. Poza tym w CV należy skupić się na przedstawieniu naszych umiejętności, najlepiej udokumentowanych stosownymi kursami. Życiorys uatrakcyjnić może również często lekceważona rubryka „hobby”. Nie wpisujmy jednak do niej typowych zainteresowań (np. literatura, sport, muzyka), raczej skupmy się na tym, co może przyciągnąć uwagę potencjalnego pracodawcy i sprawić, że będziemy postrzegani jako ciekawe osoby (przykładowo: kino latynoamerykańskie, kuchnia afrykańska, kultura bałkańska).