Dlaczego kameralna klasa sprzyja efektywnej nauce?

19 luty 2021

W mniejszych liczebnie klasach uczniowie przeważnie uczą się szybciej i efektywniej. Dlaczego? Nie będzie dużym zaskoczeniem, gdy powiemy, zarówno małej, jak i dużej grupie słuchaczy wiedza przekazywana jest przez tylko jednego nauczyciela. A zatem mając pod opieką wiele osób, musi on w większym stopniu dzielić swoją uwagę. Z kolei w niewielkich klasach podejście dydaktyków do uczniów może być w dużym stopniu zindywidualizowane, co przynosi tym drugim wiele korzyści.

Wsparcie osób wyróżniających się oraz z osób z trudnościami

Nauczyciel w kameralnej klasie szybciej dostrzega, jakie zagadnienia sprawiają trudność konkretnym słuchaczom. Dzięki temu może im pomóc poradzić sobie z owymi problemami jeszcze zanim te się skumulują. Z drugiej zaś strony w małej grupie dydaktycy łatwiej zauważają, którzy uczniowie przejawiają szczególny talent w pewnych dyscyplinach To sprawia, że mogą pomóc im go rozwinąć w pełni, zachęcając do uczestniczenia np. w olimpiadzie czy konkursie przedmiotowym. Co więcej - nauczyciel, dobrze znając swoich słuchaczy, łatwo dopasuje do ich potrzeb swój program nauczania. Pamiętajmy bowiem, że zadaniem pedagoga jest nie tylko realizowanie podstawy programowej, ale również uzupełnianie lekcji o inne, wychodzące poza nią tematy, np. mające znaczenie lokalne.

Przyjazna i sprzyjająca integracji atmosfera

W przypadku małych liczebnie grup częściej mogą się również odbywać wyjścia do muzeów, teatrów czy kin oraz wycieczki (ponieważ łatwiej je zorganizować). Niewielkie klasy sprzyjają też integracji, przez co panuje w nich przyjazna atmosfera, a pamiętajmy, że to głównie w liceum zawiązujemy relacje, które często trwają do końca życia. W szkołach dla dorosłych poznajemy też osoby, z którymi kontakt może przydać nam się w życiu zawodowym.

Zróżnicowane metody dydaktyczne i kształcenie umiejętności miękkich

W małych klasach nauczyciel ma większe możliwości w zakresie stosowania różnego rodzaju metod dydaktycznych. Uczniowie skuteczniej doskonalą w nich swoje umiejętności miękkie, takie jak autoprezentacja czy zdolność formułowania złożonych wypowiedzi, częściej bowiem są wzywani do odpowiedzi ustnej, a także regularnie pracują nad projektami i przedstawiają ich wyniki w postaci referatów.

Zaletę III Prywatnego Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w Krakowie stanowią nieduże klasy, które sprzyjają zarówno integracji z pozostałymi słuchaczami, jak i wszechstronnemu rozwojowi naukowemu. Jeżeli więc chcemy przystąpić do matury dobrze przygotowani, nie wahajmy się przed dołączeniem do tej szkoły.